Hva skal vi med Google Analytics 4?
Mange av våre kunder har installert Google Analytics og har sikkert fått med seg at Google har presentert den neste generasjonen av Analytics inne i egen konto -kalt Google Analytics 4.
Umiddelbart starter man å tenke på om man mister tilgangen til sin eksisterende Google Analytics konto – det gjør du ikke, men versjonen du har i dag fases ut over tid. Det vil si at Google har tatt et valg om å ikke utvikle Analytics videre slik den er i dag, og heller bruke alle krefter på å utvikle GA4.
Ifølge Google så fases nåværende verktøy ut fra 1. juli 2023, så det kan være lurt å se på hva dette handler om allerede nå.
Google Analytics 4 forklart
GA4 er et nytt verktøy for sporing og går lengre enn å bare være en oppgradering av Google Analytics i nåværende form. Den største ulikheten mellom de to er at det nye verktøyet baserer seg på AI, altså kunstig intelligens for å spore brukere på tvers av enheter. Dette kan hjelpe bedriften din med å ta bedre markedsføringsbeslutninger og bidra til en bedre oversikt over kundens livssyklus.
Google Analytics 4 er en miks av det som tidligere het Google Analytics App + Web Beta. GA4 samler med andre ord inn data fra både nettside og app med samme design og form som Google Analytics er utformet i dag, men nå via kunstig intelligens (AI).
Man kan for eksempel få automatiserte rapporter som viser trender i dataene som økt etterspørsel etter visse produkter og endring i kundemønsteret.
Vi har listet ned noen fordeler og ulemper med GA4 for dere som dere kan lese om under:
Fordeler
- Kunstig intelligens gir automatiske varsler om endringer
- Ikke lenger nødvendig å kode sporing av hendelser
- Hendelser vises i sann-tid
- Webside-integrasjon og app-integrasjon samles på ett sted
- Lagrer ikke lenger IP adresser – bedre for personvernet!
Ulemper
- Noe vanskeligere å navigere i GA4
- Noen av rapportene i vanlige Analytics er utilgjengelige
- Enkelte funksjoner er fortsatt i beta funksjon
Hvor stor jobb er det å oppgradere til Google Analytics 4?
Ettersom dette er et helt nytt verktøy og ikke bare en oppgradering krever det eget oppsett. Google har listet opp tre måter man kan komme i gang på.
- Konfigurer et Google Analytics 4-område for et nytt sted. Gjør dette hvis du fremover kan sette din lit utelukkende til Google Analytics 4-rapportering.
Dette alternativet passer hvis du ikke har brukt Analytics tidligere og er klar til å samle inn data fra appen og/eller nettstedet ditt. - Konfigurer et nytt nettsted både i Universal Analytics og Google Analytics 4.
Med dette blir det konfigurert et parallelt Google Analytics 4-område som – akkurat som Universal Analytics-området ditt – samler inn data. Du får tilgang til begge områdene med områdevelgeren under "administrator" - Legg til et Google Analytics 4-område på et nettsted der Analytics allerede er konfigurert.
Når du klikker på Konfigureringsassistenten for GA4, oppretter du et Google Analytics 4-område som – akkurat som Universal Analytics-området ditt – samler inn data. Dette er aktuelt hvis et CMS system er vert for nettstedet ditt. Det kan for eksempel være opprettet via Frigg, Wix, WordPress, Drupal. Squarespace, GoDaddy, WooCommere, Shopify, Magento, Awesome, eller HubSpot.
Google anbefaler at man fortsetter å samle data med sin allerede eksisterende UA konto, dersom man er avhengig av UA sine funksjoner og rapportering. Google anbefaler videre at man oppretter et nytt GA4-område inne i den eksisterende UA-kontoen (det vil si alternativ nr. 3), slik at nettstedet er konfigurert med både Google Analytics 4 og Universal Analytics.
Vi håper at vi har gitt deg litt basiskunnskap om Google Analytics 4, og at du har bestemt deg for om du må oppgradere i nærmeste fremtid.
Ønsker du å vite mer om hva Kréatif brenner for? Sjekk ut vår insta, linkedIn eller blogg for flere nyttige tips og aktuelle artikler.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.