Trenger din nettbutikk å bli mer synlig og få flere kunder til å handle? Her får du 10 tips til hva du kan gjøre.
Brukervennlig nettbutikk
Vi starter med det grunnleggende: en brukervennlig nettbutikk. Det hjelper lite å ha verdens beste produkt når man ikke klarer å navigere seg frem i nettbutikken. En av hovedgrunnene til at nettbutikker er så populært er nemlig enkelheten. Derfor må du legge opp til at nettbutikken din er så forståelig som mulig.
Bak en brukervennlig nettbutikk er det mye arbeid kundene ikke ser. De skal ikke merke noe annet enn at de trives i butikken din og at kundereisen går sømløst. Eksempler på slike ting er et godt søkefelt, design, lett navigasjon, hastighet og at nettbutikken er tilpasset alle enheter.
Gode produktbeskrivelser og bilder
Gode produktbeskrivelser er helt avgjørende. Med en god produktbeskrivelse bidrar du til økt synlighet på nett over tid, og det kan føre til økt salg
Når en kunde er på jakt etter et produkt er det ønskelig å finne ut så mye som mulig om produktet. Formålet til en produktbeskrivelse er å gi kunden viktig informasjon om funksjoner og fordeler. Unngå å bruke faguttrykk som ikke “alle” vil forstå. Prøv å tenk som en kunde: Hva hadde du lurt på dersom du var kjøper?
"Et bilde sier mer enn tusen ord", og ofte er produktbilder helt avgjørende for om kunden velger å kjøpe produktet. Derfor bør du investere i gode bilder som viser produktet fra flere vinkler. På den måten får kunden ut masse informasjon.
Rabatt
Å tilby en rabatt første gang noen besøker nettsiden din kan gjøre at du får et salg der og da. Det er alltid en hyggelig overraskelse! Du kan også velge å legge igjen en rabattkode i mail etter kjøp, som kunden kan bruke ved en senere anledning. Dette oppmuntrer kundene til å besøke deg igjen.
Tilbakemelding
Det er større sannsynlighet for at en kunde stoler på en annen kunde, enn din bedrift, fordi andre mennesker sin mening gir tillit. Dette er årsaken til at du bør være åpen for å la kunder sende inn anmeldelser, som vises i din nettbutikk. Det er også større sannsynlighet for kjøp i det hele tatt dersom produkter har synlige anmeldelser. Et godt tidspunkt å oppmuntre kunder til å sende inn en anmeldelse er i det øyeblikket de mottar varen.
Sosiale medier
Mange bruker sosiale medier for å finne informasjon om bedrifter, men også for å finne inspirasjon. Derfor er disse plattformene et perfekt sted for å vise frem produkter. Herfra kan du styre kundene direkte til dine produkter i nettbutikken. Finn ut hvilke sosiale medier ditt kundesegment befinner seg på, og snakk til de her!
Kréatif hjelper deg dersom du ønsker å integrere Facebook og Instagram Shopping Feed. Her vil nettbutikken din gi tilgang til din produktkatalog. På denne måten kan du selge gjennom dynamiske produktannonser. Produktfeeden vil inneholde de produktene du velger ut, og vil kontinuerlig bli hentet av Instagram/Facebook, for å holde oversikten over ditt lager og endringer rundt pris og bilder.
Blogg
En blogg kan hjelpe deg med å bli mer synlig på nett ved at du skriver om det folk lurer på. Her får du en sjanse til å beskrive produktene dine på en mer bred måte, og komme med tips og triks. Det kan være med på å vekke tillit ved at du viser interesse for bransjen du er i, og vise til et kunnskapsnivå. En blogg vil også bidra til økt trafikk inn til ditt nettsted, som igjen kan gi økt salg.
Nyhetsbrev
Nyhetsbrev er en fin måte å markedsføre seg på. Her kan du sende ut tilbud til mange mennesker samtidig. Bruk gjerne programmer som gjør jobben med utsendelse lettere, og hvor du får et design som passer din bedrift. Her finnes det flere gratisprogrammer å velge mellom.
Annonsering
De fleste som besøker din nettbutikk vil normalt komme fra søkemotorer. Derfor vil det å annonsere på Google være en effektiv måte å bli synlig på. Her betaler du for tekstannonser som kommer opp som de første resultatene i søkeresultatet på Google.
Du kan velge å gjøre jobben selv, eller sette bort jobben til et byrå. Vi har flere samarbeidspartnere vi kan anbefale, enten du vil sette bort hele jobben eller drive annonseringen på egenhånd.
Remarketing
Drømmesituasjonen er at kunder kjøper første gang de klikker på en annonse, men det er ofte ikke tilfelle. Her kommer remarketing inn i bildet. Remarketing handler om å nå ut til folk som tidligere har vist en form for interesse. Disse annonsere følger deg når du har forlatt en nettside.
Husk handlekurven din
Nå har du fått en kunde som nærmer seg slutten av sin handlereise og befinner seg i handlekurven. Dessverre kan det være mange faktorer i siste steg som gjør at kunden avbryter kjøpet. Det kan være at totalprisen inkludert levering ble for høy, eller at kunden ikke finner ønsket betalingsform.
Vi har skrevet et eget innlegg om årsaken til at kunden avbryter et kjøp.
Kommentarer
0 kommentarer
Artikkelen er stengt for kommentarer.